zondag 14 december 2014

Kommodig!


,,Je moet een paar keer kommodig zeggen", ried televisiepresentatrice en rijsportjournaliste Vanessa Kossen me vrijdag aan. ,,Dat is leuk voor de zaal."

Kommodig, legde ze uit, is Plattdüütsch voor cool, chill, ok, tof, relaxed - noem ze allemaal maar op. Vanessa weet dat, want ze spreekt zelf Platt en heeft eens in de zoveel tijd een zondagochtendprogramma op de NDR dat Hallo Niedersachsen auf Platt heet.

Met haar presenteerde ik vrijdagavond Liet International, vanuit theater Kulturetage in Oldenburg. Dat is een songfestival voor minderheidstalen. Van Sjoerd Bootsma jatte ik de opmerking dat het verschil tussen het Eurovisie-songfestival en Liet International is, dat Liet meer Europees is, en meer visie heeft.

Al was het programma volgens mij alleen te zien op de internetsite van Omrop Fryslan, het werd heel degelijk aangepakt. 's Middags was er een doorloop van het hele programma in het theater, zodat Vanessa en ik het na afloop  konden doornemen. Vanessa had alles op van die kartonnen kaartjes geschreven. Het logo van Liet stond erop: had ze zelf gemaakt, vertelde ze.

We kondigden aan en als een nummer was afgelopen spraken we net zo lang met de zangers van zonet (of met iemand van de band, wie er maar Engels verstond en sprak) tot alles klaar stond voor het volgende optreden. In de generale ging dat soms echt moeizaam, maar 's avonds liep het of we nooit iets anders hadden gedaan. We spraken Duits, Engels, Platt en Fries door elkaar.

Na afloop kwam er een oudere heer met grijs haar op me af, die me uitgebreid complimenteerde. ,,Sehr gut moderiert!", vond hij. Nou dankuwel, zei ik. ,,Wir hatten immer schon ein Rudi Carrell aus den Niederlanden, und jetzt haben wir auch eins aus Friesland!", zei hij er achteraan.

Ik weet niet of het een compliment is als je met Rudi Carrell vergeleken wordt, zei ik. ,,Es war als Kompliment gemeint", zei hij.

Al met al was het zeer kommodig. Dat vond Vanessa ook en die kan het weten want die presenteert vaker in Duitsland.


(De foto is van Laurens Aaij, in het midden staat jurylid Claudia Aru Carreras van Sardinië. Volgens mensen die goed keken heeft ze een tattoe van zichzelf op haar arm.)