woensdag 25 maart 2015

Gymnastiek en literatuur





Af en toe hield Lieuwe Pietersen me in de stad staande, die vroeger onze gymnastiekleraar was op de Rijks Hogere Burger School aan het Zaailand.

Gymnastiek was niet mijn favoriete vak, maar met Pietersen kon ik het wel vinden. Op tv was een keer Die bitteren Tränen der Petra von Kant van Fassbinder, ik kan me herinneren dat we het daar bij de gymnastiekles uitgebreid over hebben gehad.

Later schreef Lieuwe Pietersen romans voor de KFFB, waar hij altijd een stapel van bij zich had in zijn fietstas. Om te verkopen aan bekenden die hij tegenkwam. Hij vond het heerlijk om schrijver te zijn, maar was ook zo realistisch om te zeggen: ,,Een groot schrijver zal ik niet worden".

Twee keer dook hij op in mijn column in de krant. Die staan hierbij, want ik lees net in de krant dat Lieuwe Pietersen maandag is overleden.