zaterdag 7 november 2015

De batmobiel wilde niet starten

George Barris is dood, donderdag overleden. Pas toen ik een plaatje van hem zag met zijn bekendste auto ging me een lichtje op: dit is de garagehouder-showman die onder meer de originele Batmobile heeft gemaakt, de auto waarin Batman en Robin rondreden in de bonte pop-art serie uit de jaren zestig.

Barris had met meer film- en televisie-auto's te maken: die zwarte, door Satan bezeten auto uit The Car is van hem, hij had te maken met de auto's uit Knight Rider, Chevy Chase rijdt in een van zijn auto's in National Lampoon's Vacation en Barris paste auto's aan aan de wensen van sterren als Elvis Presley, John Wayne en Elton John.

Maar het is vooral die Batmobile die hem beroemd heeft gemaakt. Het was een prototype (een Lincoln Futura) uit de jaren vijftig dat hij ooit had gekocht. In drie weken en voor 30.000 dollar (de serie was niet al te duur) bouwde hij die om tot een zwart monster met vinnen en rode strepen, en cockpit-achtige windkappen. Recht van voren zie je er een vleermuisachtige vorm in.

Adam West, die Batman speelde, verklapt in zijn autobiografie Back to the Batcave dat er eigenlijk vijf Batmobiles waren. Het waren er acht, volgens Burt Ward (Robin) in zijn autobiografie, Boy Wonder, My Life in Tights, maar een aantal was alleen voor autoshows. De eerste was in elk geval de echte.

Volgens West was het een onhandig ding waar hij vaak zijn schenen tegen stootte, en hij startte ook niet altijd. Soms wordt hij door assistenten - die buiten beeld blijven - vooruit geduwd zodat het lijkt of hij rijdt. Bij een stuntopname, waarbij The Riddler de auto dreigt op te blazen, liep Burt Ward brandwonden aan zijn balzak op.

Na de eerste paar afleveringen schreven kijkers dat het een slecht voorbeeld was voor de jeugd dat Batman en Robin geen gordels omdoen. Daarom werden die er ook nog in gebouwd.

Dat wist ik vroeger allemaal niet, ik was gewoon erg in mijn sas met de kleine batmobiel - zo een als hiernaast - die ik als speelgoed had. Een plezierig zwaar, zwart autootje dat ik nog zo in mijn hand kan voelen.

De echte batmobile stond, toen de serie voorbij was, gewoon weer bij Barris in de garage. In 2012 veilde hij hem, voor bijna 3,5 miljoen euro.