zondag 1 november 2015

Een kenner op de grafheuvel bij nacht


In het Leeuwarder Bos was het gisteravond een drukte van belang. Het was een hele kunst om niet over jonge Leeuwarders heen te fietsen, die in groepjes over het fietspad liepen: ze hadden net een Halloweentocht achter de rug, vertelde buurtbewoner Kees Mourits, die ik ook tegenkwam.

Het was er een mooie avond voor. Op de namaak-grafheuvel, waar de stenen liggen uit de Westerkerk in Leeuwarden, was een ander Halloweenfeest, laten we het een Cinema Ascona-spinoff noemen, met fragmenten uit griezelfilms, samengesteld door Jeroen (links op onderstaande foto) en Kees (rechts).

Veel uit de jaren zeventig, en terecht. American Werewolf in London. The Exorcist. Gremlins (nou ja, da's later). Carrie. The Thing. Halloween.

Zelfs, als inleiding, een stukje Apocalypse Now. ,,Horror has a face and you must make a friend of horror."

Allemaal oude koek was het niet: er was ook J-horror (The Grudge, The Ring) en een martelscene uit Only God Forgives.

En ondanks fragmenten uit Zombieland en Shaun of the Dead was er een verfrissend gebrek aan zombies, die tegenwoordig in zowat elke film en serie opduiken.

Een van de bezoeksters, Margo, was een echte fan. De tekst van This is Halloween uit The Nightmare for Christmas kende ze uit haar hoofd, bij het fragmentje Halloween vroeg ik me hardop af hoe die actrice ook weer heette. ,,PJ Soles", riep Margo. En verklaarde meteen: ,,Ik heb verder geen leven."

Toen ik haar na afloop vroeg of ze de schokkende aflevering van The Walking Dead vorig weekend al had gezien, zei ze: ,,Ja. En ik ben er net zo boos over als jij."